Jak správně volat na tísňovou linku

15. 5. 2020, 5 minut čtení

„Čekal jsem, že hned pošlou sanitku, ale pán mě přepojil! Vůbec jsem netušil, že budu
muset znova říkat, kde a co se stalo, dispečerce záchranky. Hrozně dlouho to trvalo.Byl jsem na autobusové zastávce a pomáhal staršímu muži, který zkolaboval. “ Uvádí Ondřej na našem kurzu první pomoci . Víte, proč se tak stalo? Přečtěte si základní informace o volání na tísňové linky.

Na začátek si poslechněte ukázku autentického hovoru na tísňovu linku 155 od svědků dopravní nehody.

Kdy volat na tísňovou linku?

Přivolání odborné pomoci je nezbytný krok k tomu, aby byla postižená osoba předána profesionálním záchranářům. Zachránce volá na tísňovou linku 155 vždy, když:

  • je svědkem závažné situace, která je spojena s poškozením zdraví,
  • dojde k náhlému zhoršení zdravotního stavu,
  • si není zcela jistý, jak je stav postižené osoby závažný.

Kam volat?

V ČR linku 112 obsluhují příslušníci Hasičského záchranného sboru ČR a Ondřej potřeboval zdravotníky, proto byl dispečerem přepojen na linku 155.

112 evropské číslo tísňového volání využijeme zejména:

      • na území ostatních států Evropy, kde je 112 zavedena (cizinci u nás),
      • pokud se nelze dovolat na 155 (váš operátor nemá v místě pokrytí), tak linka 112 je schopná zachytit signál jiného operátora včetně zahraničního.

155 zdravotnická záchranná služba se volá při:

      • akutním ohrožení zdraví (i v případech, kde je potřeba součinnost všech složek integrovaného záchranného systému, např. dopravní nehoda).

Tísňovou linku 155 obsluhují zdravotníci, kteří jsou schopni zachránce navádět, jak má poskytnout první pomoc!

Aplikace Záchranka

Mobilní aplikací ZÁCHRANKA v případě nouze jednoduchým způsobem kontaktujete zdravotnickou záchrannou službu.Zároveň záchranářům odešlete vaši přesnou polohu a další užitečné informace, které slouží k vaši záchraně.

Jak volat?

  • Stručně a jasně řekněte, kde jste a co se stalo (situace, počet a typ zranění),
  • odpovídejte na otázky,
  • spolupracujte s dispečerem (telefon na hlasitý odposlech, označení příjezdové cesty, odemčení vchodu aj.),
  • nepokládejte telefon jako první a i po ukončení hovoru mějte telefon pořád v dosahu (dispečer může volat zpět),
  • dojde-li po ukončení hovoru k zásadní změně (zhoršení stavu, zvýšení počtu postižených osob aj.), tak znova zavolejte na linku 155.
  • Než přijede pomoc, tak můžete: zajistit optimální přístupovou cestu (výtah, odemčený vchod, zavřená zvířata aj.), připravte osobní doklady a léky postižené osoby, zjistěte informace (obaly užitých léků, mechanizmus úrazu aj.).

Postup, jak správně volat si prohlédněte v infografice:

Zaujali vás informace o volání na tísňouvou linku? Máte známe, kterým se první pomoc může také hodit? Pošlete jim odkaz, uvidíte, že to ocení.

 

Autor: Lucie Balarinová

Zdroj:

HASÍK, Juljo a kol. Standardy první pomoci. [online]. Praha : Český červený kříž, © 2017. [cit. 2. 3. 2018]. ISBN 978-80-87729-17-5. Dostupné na: http://www.cervenykriz.eu/cz/628.aspx

DOBIÁŠ, Viliam. 5P PRVÁ POMOC pre pokročilých poskytovatelov: Pre tých, čo chcú vedieť viac. Slovenská republika: Dixit, 2017. ISBN 978-80-89662-24-1.